17 Nisan 2012 Salı

5 Yas Cok Erken mı?

Yeni çıkan kanuna göre 60 aylıktan itibaren cocuklar okula başlayabilecek. Bu konunun birçok boyutu ve bileşeni var. Salt cocuğun yasından dolayi "okula başlamak icin erken" ifadesini kullanirsak eksik ifade etmiş oluruz. 5 yas egitim icin erken degildir ancak verilecek egitimin icerigi, nasil verilecegi yani surec, kim tarafindan ve hangi fiziksel koşullarda verileceği cok belirleyicidir.

5 yaşındaki cocukların su anki ilkogretim sistemine nasıl entegre edileceği cok net olmamakla birlikte, var olan koşulları gözlemlediğimizde bazı endişelerden soz etmek mümkün:

1- 5-6 yas cocugunun ihtiyaclarina cevap verebilecek bir egitim olacak mi?

Bu yas cocuğunun henüz küçük kas gelişimini tamamlamadigini, oyunun hala cok onemli olduğunu, cocuklarin oynayarak ogrendigini dusunursek onları akademik çalısmalara boğmak doğru olmayacaktır. Bu durumda müfredat anasinifi düzeyinde hazirlanmali ve anasinifi öğretmenlerince verilmelidir.

Birinci sınıfın ilk 3 ayı okuma yazma çalışmaları yapılmayarak daha çok oyuna zaman ayrılması kararlaştırıldı. Okul öncesinde olduğu gibi öğretime değil, eğitime ağırlık verilecekmiş. Müfredat anasınıfı müfredatına uydurulacaksa ve iki haftalık seminer dönemindeki uzaktan eğitim ile bir sınıf öğretmeninden okul öncesi eğitimcisi çıkartılmaya çalışılacaksa neden zaten varolan anasınıfları ve okul öncesi eğitimcileri kullanılmıyor? Bunu anlamak mümkün değil. Tüm bunların sebebini acıklayan oldu da ben mi kaçırdım bilemiyorum...



2- İlk 3 ay öğretim yok, Egitim sureci nasil isleyecek?

Eğitim deyince kastedilen şu; çocuğun dinleme, ifade etme becerisinin geliştirilmesi, arkadaşlarıyla kavga etmeden sorunlarını çözmesi, ders saati kavramına alıştırılması, ders süresince dikkatini toplamayı öğrenmesi, ihtiyaçlarını erteleyip teneffüsü beklemesi vb.

Düşünüyorum da okul öncesi eğitim konusunda hiçbir bilgisi ve deneyimi olmayan sınıf öğretmenleri bir sınıf dolusu koşuşturmak isteyen, çok çabuk sıkılan, topluca tuvalete ve su içmeye gitmek isteyen, ihtiyaçlarını bekletemeyen, özbakım becerisi sınırlı çocukla tek başına ne yapacak? Tuvalete gönderse bir dert göndermese iki dert. Anasınıflarında yardımcı teyzeler var, zavallı öğretmenimin yanında kim var? Anasınıflarında ilgi köşeleri var, isterse çocuklar ayağa kalkar, isterse sandalyede oturur, isterse yerlerde yatar yuvarlanır, ortam ona uygun ve kimse de yerine otur demez. Sınıfta ne var?

Olacağı söyleyeyim, bu çocuklar kontrol altında tutulmaya çalışılacak sonuç elbette ki ya sinmiş bir çocuk ya da isyanda, uyum sağlayamıyor etiketi almış bir çocuk olacak. Bu çocuk burada yapamıyor diyen zavallı sınıf öğretmeni soluğu diger bir zavallı öğretmen olan rehber öğretmenin yanında alacak. Rehber öğretmen de çocuk normal, tepkileri normal diyecek, aileyle görüşecek, çocuğun kaydını anasınıfına alması için ikna etmeye çalışacak. Sonuç değişmeyecek çünkü kenar mahallelerdeki veliler anasınıfı paralarını yüksek buldukları için çocuklarını ilkokula vermeyi her zaman tercih edecek! Demedi demeyin....

3- Çocuklarin güvende olma ihtiyaci karşılanabilecek mı?

Evin disinda da güvenli bir ortamda bulunmak her cocuğun en temel ihtiyacidir. Bir cocuk ihtiyaclarini kendisi gorebildigi bir ortamda kendini guvende hisseder. Suanki ilkokul binaları yetişkinlere göre yapılmaktadır. Kocaman ve yuksek binalar, buyuk, ağır demir kapılar, kendilerinden yasca cok büyük diğer cocuklar, tuvalet kuyrukları, yetersiz kantin ortamlarında birbirlerinin üzerinden uzanarak alışveriş yapmak zorunluluğu, hicbir oyun alanı olmayan kuru beton bahçeler gibi birçok uygunsuz koşula sahip bu binalara henüz oyun cocuğu olan 5 yas grubunun sokulması girilmemesi gereken bir risktir.

Bu sistemde, henuz yukarida sayilan kosullar saglanmadığından cocuklarin bir yıl anasinifi egitimi alarak 72 ay dolduktan sonra ilkokula başlatilmaları uygundur.

Ben diyorum, psikiyatristler diyorlar, öğretmenler olarak, anne olarak diyoruz...


Yazmanın tadına doyum olmuyor...

7 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Aylin'cim,

    tam da dün düşünmüştüm Aylin bu konu ile ilgili neden yazmıyor acaba? bir psikolog olduğu için ona bir danışayım diyordum. Teşekkürler biz de Eylülde 64 aylık olacak kızımızı anasınıfına göndermeyi planlıyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dilek'cim bu konu ilk çıktığında yazmak istedim ancak biraz daha ayrıntılar netleşsin diye beklemenin daha uygun olduguna karar vermiştim. Bugün oldu hala yönetmelikler çıkmadı, daha fazla bekleyemedim. Benim Ege de Eylül'de 64 aylık olacak, anasinifina göndereceğim.

      Sil
  3. Aylin'cim sana ilkokul seçimi ile ilgili bir şeyler sormak için arasam?

    YanıtlaSil
  4. yazılarına ,yorumlamana,konuları bu kadar irdeleyip bilgilendirmene hayretle gıptayla bakakaldım..
    bi çok şeyi ayrı ayrı yerlerde araştırıp öğrenmektense hepsini bi yerde toplamışsın ir site oluşturmuşsun
    içimden ilk geçen
    bu blogların en faydalısı (şimdiye dek karşılaştıklarım içinden)
    allahım ne gğzel konulara deyinmişsin öye
    gdo'sundan tut uht'ye dek
    bilinçlenmek isteyen büyün annelerin blog listesinde sen olmalısın bence..
    hayran kaldımm kısaca
    katılıyorum bi çok yazını okudum ..
    erken yaş konusunda bi yorumum olucak
    her anne için demiyorum öncelikle bunu belirtiym
    çocuklar 5 yaşında ilk okula başlamasa ne yapıcaklar evde bunu düşünüyorum
    evde tv izliyip
    calliu,pepe , keloğlan
    çizgi film kanalları karşısında yemek yicek ,uyucak ,oynıcak kısacası tüm aktivitelerini tv karşısında gerçekleştiricek akşama dek açık kalıcak o kanal senin bu kanal bnm gezilcek
    bunu yapan çooooooooooook anne gördüm abartmıyorum çok fazla
    Ben ana okulunda görev yaptım kısa bi süreliğnede olsa
    sabah 10 ve 15 arası 5 saat kalıyodu çocuklar
    söyledikleri yaptıkları ailesini çok güzel özetliyodu:S
    birde annelerin yaptıkları :S
    sat 5 e dek kalsa çocuklar olmazmı diyolardı
    bu resmen çocuğumu al sen büyüt demek oluyodu bana göre
    çok kızıyodum bu tür velilere
    kısacası yeni eğitim sistemine göre türk aile yapısı çok uygun
    3.5 yaşında anaokuluna giden çocuklar bile var
    kaldıki 5 yaşın hesabını yapıyolar
    kaygıları senni benm gibi verilicek eğitim değil üstelik bi çok annenin..
    bilinçlenmek lazım
    bunun içinde araştırmak lazım
    dolayısı ile senin gibi bi blogger arkdşa sahip olmak lazım :)
    bu arada bloğunu blogger annelerin sayfasında gördüm de geldim
    gezdim gezdimm
    çok beğendim,bilinçlenmek adına yazıların yorumların çok net ve doğru teşhisler içeriyo..
    takipteyim artık izlemeye aldım..bende bloğuma beklerim
    iyikide karşılaştım seninle..
    senin gibi bi blog arkdşm olmasını çok isterim
    neyse çok uzatmıym:)
    sevgilerimlee

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Zeynep,
      Böylesi kapsamlı, ayrıntılı bir yorum icin cok teşekkür ederim. Fikirlerimi okuyup deger vermene cok sevindim, blogtan kurulan iliskiler başka hicbir sosyal ağla yakalanmıyor.
      SevgilerHosgeldin sayfama:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...